lördag 26 april 2014

En matig föresats

Jag har en dragning åt att göra andra saker medan jag äter. Varför inte passa på att titta på film eller svara på mejl när jag ändå inte gör något annat än äter? I mina försök att vara effektiv eller om det bara skedde av gammal vana, upplevde jag någon slags disharmoni. Det blev mer att jag åt för att få i mig energi och näring än att njuta av maten. Så för några år sedan bestämde jag mig för att när jag äter ska jag bara äta, utom när jag är i sällskap med andra. Då umgås och pratar jag gärna.

Det har väl gått sisådär, men med min nya praktik av föresatser har jag tagit till mig det hela igen. Jag märker en dragning åt att sätta mig framför datorn, plocka fram mobilen eller bläddra i en bok. Det har ändå varit skönt att bara ägna mig åt att uppleva smaken och konsistensen av det jag äter, helt enkelt att vara närvarande i det jag ägnar mig åt. Och eftersom det är en föresats och inte en regel kommer jag antagligen emellanåt att skriva ett viktigt mejl, fastän jag äter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar