tisdag 22 april 2014

Enminutsregeln

Häromdagen skrev jag om föresatser. En föresats jag tagit till mig är: Om det tar kortare tid än en minut, gör det nu! Det här är något som funkat riktigt bra och som jag har verkligen nytta av.

Jag lämnar skorna på golvet, och så kommer jag på min enminutare och vips sätter jag upp dem på skohyllan. Jag är på väg att lägga ifrån mig solglasögonen på ett ställe där jag inte kommer hitta dem förrän efter fem minuters letande kantat av svordomar, och så lägger jag dem istället där de ska vara. Och istället för att sätta tvättmedlet på första bästa vågräta yta går jag ett par steg och ställer in det i städskrubben.

Detta nya förhållningssätt ger minst en dubbel effekt. Dels slipper jag ägna tid åt att leta efter prylar. Dels får jag möjlighet att vara riktigt nöjd med mig själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar