tisdag 15 april 2014

Att gå en annan väg

När jag går hem från bussen kan jag i princip välja två vägar; antingen går jag Pepparvägen eller så tar jag Tobaksvägen. Idag valde jag Tobaksvägen och när jag närmade mig la jag märke till det där lite otillgängliga skogspartiet mellan Peppar- och Tobaksvägen. Det är bergigt och går uppför så det är ingen som använder denna höjd som en genväg.

Jag valde att gå upp. Där uppe var det som en skyddad platå, vilket de två katter jag stötte på verkade ha upptäckt före mig. Platsen var nästan helt skyddad från insyn och det var märkligt stilla. Att göra saker som skiljer sig från sina rutiner ska vara välgörande för ens kreativitet. Det gäller bara att vara så kreativ att man kommer på de små saker i vardagen som kan ge annorlunda upplevelser.





2 kommentarer:

  1. En fin upplevelse och skildring därav. Det gäller nog till lika stora delar att utmana en förment känsla av trygghet, även rädsla och tristess. Att upptäcka sidospåret är en sak och att vandra längs med den en annan. Det är fascinerande att läsa att du med kreativitetens hjälp, som i sig är spirituell, vågar svänga in på okänd mark. Kram! Friedrich

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för reflektionen. Jo, det är onekligen en skillnad mellan att vara medveten om alternativen och att verkligen utforska dem. Tillbakakram!

      Radera