lördag 19 april 2014

Goda föresatser

I Gretchen Rubins bok "Projekt lycka" skriver författaren om föresatser. Föresatser är till skillnad från mål något vi inte avslutar, utan något att ständigt sträva efter. Jag tilltalas av idén om föresatser som ett hjälpmedel att leva mitt liv mer efter mina värderingar. Mina föresatser vill jag formulera så de blir som en magnet jag dras emot, inte som ett hinder som ska övervinnas.

Min första föresats är: Svara så snart som möjligt, även om jag inte har något svar. Jag vet själv hur frustrerande det kan vara att inte få svar på ett mejl. Ibland kommer jag på mig själv med samma beteende. Jag läser ett mejl och vet inte riktigt vad jag ska svara, så ligger det och skvalpar och i bästa fall tar det bara energi och skapar dåligt samvete; och i sämsta fall glömmer jag bort mejlet. Så min föresats är att svara så snart jag läser mejlet (eller sms:et eller mobilmeddelandet eller...) om så bara: "Tack för ditt mejl! jag återkommer när jag funderat klart på din fråga."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar