fredag 25 december 2015

Att läsa facklitteratur

Efter att ha läst många böcker med tips om hur jag ska läsa böcker verkar jag äntligen ha tagit till mig ett av råden. Nu för tiden när jag läser faktaböcker börjar jag alltid med att skaffa mig en överblick. Jag läser baksidestexten bläddrar snabbt igenom boken. Tittar i innehållsförteckningen och kollar om det finns några sammanfattningar. Läser förord och slutord och skaffar mig helt enkelt en bild av vad boken handlar om och hur den är upplagd.

Enligt teorin bygger jag på detta sätt upp ett skelett som gör att när jag sedan läser boken lättare kan göra kopplingar och hänga upp olika fakta. Jag får helt enkelt en större behållning av att läsa boken.

Nästa steg kanske är att göra mindmaps medan jag läser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar